Dinsdag

Roman

Elvis Peeters in samenwerking met Nicole Van Bael

maart 2012, Uitgeverij Podium, Amsterdam

Genomineerd voor de AKO-literatuurprijs 2012

Genomineerd voor de Libris literatuurprijs 2013

Longlist Gouden Boekenuil 2013

Dinsdag beschrijft een dag uit het leven van een oude man die nergens spijt van heeft, of beter: het nooit tot spijt heeft laten komen. Terwijl de wereld voor zijn ogen veranderde, heeft hij het leven genomen zoals het kwam. Hij denkt terug aan zijn bestaan als huurling, drinker, verkrachter, gevechtspiloot, apendoder, rokkenjager en vrachtwagenchauffeur. En aan zijn twee liefdes, die hij te vroeg naar het graf heeft moeten dragen. Ondertussen probeert hij het meisje van de Brusselse sociale dienst om de tuin te leiden, want op zijn vrijheid wil hij geen millimeter inleveren.

Dinsdag is uitgegeven in Denemarken (uitgeverij Turbine), Turkije (uitgeverij Alef Yayınevi), Kroatië ( uitgeverij Disput).

Uit het juryrapport van de AKO-literatuurprijs 2012:

"Dinsdag is een roman over Congo, maar zou net zo goed over Nederlands-Indië kunnen gaan.
Peeters schrijft over hoe veraf Grote Principes kunnen zijn en hoe akelig dichtbij lafheid, sadisme
en destructieve lust, maar ook tederheid en vanzelfsprekende liefde. Het noodlot dat deze man treft,
is niet dat van de oude Grieken. Hij wordt niet gestraft omdat hij de goden heeft getart. Hij volgt de
tijd naar het einde. Zoals wij allemaal.
" volledig juryrapport.pdf

Uit het juryrapport van de Libris Literatuurprijs 2013:

"Dat de lezer mededogen kan voelen met een kleurloze everyman, ook na met afschuw en walging van zijn verleden kennis te hebben genomen, getuigt van het superieure schrijverschap van Elvis Peeters, of beter gezegd van het schrijversduo Jos Verlooy en Nicole van Bael, die zonder moreel oordeel te vellen op unieke wijze een veelomvattende geschiedenis hebben vorm gegeven."

Persreacties:

"Elvis Peeters slaagt er fenomenaal goed in de ziel van de collaborateur te doorgronden, hij die geen idealen heeft en slechts het eigen opportunisme als leidraad neemt. Hij doet dit zonder ooit sloganesk of platvloers te worden. Dinsdag is een teder portret van iemand die net zo goed je buurman kan zijn" ****(Knack, M. Verplancke, 29 februari 2012) meer

"Er verschijnen dit voorjaar heel wat nieuwe Vlaamse romans maar de kans is klein dat er een bijzit dat even sterk is als de nieuwe roman van Elvis Peeters: 'Dinsdag'." (De Tijd, M. Holthof, 2 maart 2012)

"Dinsdag is, kortom, opnieuw een opmerkelijk boek, aanbevolen, net als Elvis Peeters' twee vorige 'amorele vertellingen'." ****(De Sandaard, M. Cloostermans, 2maart 2012) meer

"Daar zit misschien iets in – wij hebben ook zo onze avonden – maar boeiende literatuur levert het niet op." ( ** pc in Humo, 5 maart 2012) meer

"Elvis Peeters schreef een magistrale pendant van David Van Reybroucks Congo." ***** (D. Serdijn in De Volkskrant, 10 maart 2012)

"'Dinsdag' vertelt een dag uit het leven van een oude eenzaat die de beelden van een bewogen leven aan zijn innerlijke oog laat voorbijgaan. Elvis Peeters op z'n best." (*** Cobra, J. De Haes) meer

"Peeters is een kinderachtige auteur die stilistisch onvermogen verbergt achter veel effectbejag." (Arie Storm, Het Parool, 21 maart 2012)

"De kracht van de roman zit in het contrast tussen de tedere herinneringen aan het leven met zijn twee achtereenvolgende geliefden - gepresenteerd als een poëtische monologue intérieure - en de zakelijke recapitulatie van de gruwelen in Congo. Juist dankzij deze goed volgehouden stijlfiguur krijgt de beul de menselijke trekken die hem zo doodeng maken. Dinsdag schetst een huiveringwekkend portret van iemand die je buurman, je eigen man of vader zou kunnen zijn.' (23 maart 2012, E. Etty, NRC Handelsblad)

" Zonder compromissen én op eigen tempo. Ze kreeg Elvis Peeters na dik twinitg jaar schrijverschap eindelijk de renommee die hij verdient. Met zijn nieuwe beklemmende roman 'Dinsdag' wil Peeters de lezer een spiegel voorhouden." (24 maart 2012, D Leyman, De Morgen)

"Dus daar zit je dan na afloop als lezer, met een moreel verwerpelijke hoofdpersoon waar je ontegenzeggelijk een beetje van bent gaan houden. Dat lukt alleen echte schrijvers."(VPRO Gids)

"Verlooy en Van Bael weten ons op een onnadrukkelijke manier deelgenoot te maken van wat filosofe Hannah Ahrendt ooit ‘de banaliteit van het kwaad’ heeft genoemd. Zachtjes dwingen ze je, of je dat nu wilt of niet, tot identificatie met iemand die zijn bestaan heeft verdeeld in compartimenten. Afhankelijk van waar onze man zich bevindt, horen liefde en geweten daar wel of niet thuis." ( J. Goedegebuure, Financieele dagblad 14 april 2012)